fbpx
side-area-logo

SaM& duurzaam

SaM& duurzaam

Duurzame dinsdag

Vandaag is het Duurzame Dinsdag. Het kabinet neemt op deze dag de Duurzame Dinsdag-koffer (geen grap!) in ontvangst, met honderden duurzame ideeën en initiatieven uit alle hoeken van onze samenleving. Van een uitgewerkt businessplan tot een briljant duurzaam idee in het eigen huishouden, alles komt SaM& in de koffer.

Duurzaam ondernemen

We only get one planet. Precies. Daarom hebben de Verenigde Naties zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen –SDG– opgesteld, om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Dat is nog maar 10 jaar! Of nee, negen jaar en drie maanden, dus mogen we wel opschieten. Gelukkig zijn steeds meer ondernemers zich hier van bewust en hebben ze één of meerdere van deze doelen. Alleen wat wij merken…..ze laten dit niet altijd zien. Jammer, want door ze te delen laat je niet alleen aan je doelgroep zien wat je doet, maar kan je ook andere ondernemers inspireren. Daarom geven we hieronder wat tips om je duurzame boodschap te communiceren.

Duurzaam communiceren

Wees eerlijk en oprecht en voorkom ‘greenwashing’* H&M is hier al een aantal keren van ‘beschuldigd’ door de media. Want hoe kan een merk dat aan Fast Fashion doet duurzaam zijn, zo vinden de critici. Dus wees transparant en open en maak er geen trucje van om je product en/of dienst beter te willen verkopen, maar sta er ook echt achter.
(*het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is – wikipedia). 

Laat zien waar je voor staat en wat je doet. Kijk bijvoorbeeld eens naar Mudjeans. Een circulair denim merk, waarvan tot in detail op de website beschreven wordt wat hun doelen zijn, waar ze nu staan en waar ze naar toe willen. Ze beschrijven echt alles. Alles? Ja, er wordt zelfs iets gezegd over hun knopen.

Wees niet bescheiden. Misschien vind je het heel normaal wat je doet en niet bijzonder genoeg om te delen. Maar besef dat er veel bedrijven (helaas) nog niet bezig zijn met duurzaamheid en een betere wereld. Passen bijvoorbeeld je doelen bij één of meerdere SDG’s? Laat dit zien. Heb je net eerste stappen gezet in het verbeteren van de wereld, hoe klein ook; show it! En beter nog: vraag wat je doelgroep ervan vindt. Betrek ze erbij! Misschien hebben ze nog wel meer leuke ideeën voor je. Heel veel kleine stapjes worden vanzelf één grote.

Zorg voor de juiste boodschap. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is belangrijk dat je je duurzame boodschap deelt die past bij je product of dienst. Past hier humor bij? Breng het dan met humor. Is dit stijlvol en strak zoals bij bijvoorbeeld Matt & Nat, die vegan lederen tassen & designer accessoires aanbieden, breng het dan ook zo.

Doe het SaM&. En dan bedoelen we niet met ons SaM& (mag natuurlijk wel ;-)) maar betrek anderen bij het delen van je boodschap. Heb je bijvoorbeeld als doel voedselverspilling tegengaan? Zoek anderen die dit zelfde doel hebben. Een leuk voorbeeld hiervan vinden wij Kromkommer. Ze willen gelijke rechten voor alle groenten en fruit en zeggen op hun website: “we hebben een missie, een doel, maar in ons eentje kunnen we het systeem niet veranderen.” En daarom vragen ze om bij hun Krommunity te komen. Over je boodschap delen met humor gesproken.

SaM& duurzaam

Hebben wij SaM& een duurzame boodschap? Het liefste willen wij voor alle zeventien doelen gaan. Maar dat kunnen we niet, simpelweg omdat we geen product of dienst hebben die we bijvoorbeeld kunnen recyclen, of klimaatneutraal kunnen maken. Maar wat we wel kunnen doen is ondernemers helpen die één van deze doelen nastreven. Oftewel: partnerschap om doelstellingen te bereiken, doel nummer zeventien. Waarom we dit willen? Wij willen de wereld leuker maken. Hoe meer ondernemers wij kunnen helpen die de wereld beter -en dus leuker- maken, hoe leuker de wereld wordt. We hebben er tenslotte maar één.

Hou vol, blijf gezond, maak plezier en doe het gewoon SaM&

samendoethetgewoon

Leave a reply