side-area-logo

Kansen voor events in Coronatijd

Kansen voor events in Coronatijd

Kansen voor events

Waar iedereen al bang voor was is vorige week bevestigd. Deze zomer geen events. Wat hét jaar van de events zou worden met onder andere de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix , Eurovisie Songfestival, Sail Amsterdam en het EK, lijkt een boek te worden met lege bladzijden. Want niet alleen deze mega events gaan niet door, dit jaar ook geen Zwarte Cross, geen Pinkpop, geen Nijmeegse Vierdaagse en geen duizenden andere events. Boehoe…..

Dit levert niet alleen veel pijn, verdriet, financiële zorgen en slapeloze nachten bij de eventorganisatoren op, maar ook veel vragen. Heel veel vragen. Zoals: komen de bezoekers die dit jaar zouden komen, volgend jaar nog wel? Of: moet ik tijd en geld blijven investeren in communicatie nu er dit jaar geen event is? Is er behoefte aan een online event onder mijn bezoekers? En zo ja, hoe pak ik dat aan? En voor sommigen helaas ook de vraag: betekent dit het einde van mijn event?

We kunnen niet in de toekomst kijken. Maar wat we wel kunnen doen, is in kansen denken en tips geven hoe we er SaM& voor kunnen zorgen dat de lege bladzijden toch gevuld worden met mooie verhalen.

1. Spread the word

Spread the word

De wereld staat op zijn kop. Daarom is het nu meer dan ooit belangrijk om met een boodschap te komen die (een stukje) bijdraagt aan het mooier maken van de wereld. Ga even terug naar de basis. Vanuit welke drijfveer is het event ooit ontstaan? Wat is je droom? Community building? Kennisdeling? Duurzame missie? Inclusiviteit? Kunst & Cultuur overbrengen? Stadspromotie? Er zijn vele drijfveren. Juist nu is het belangrijk om te laten zien waar je event voor staat en waarom. Nu is het moment om met de wereld te delen waar je van droomt. Idealistisch? Ja. Misschien wel. Maar idealen zorgen voor bewustwording. Met idealen, kun je een verandering brengen of iets geven aan de wereld.

Een bekend voorbeeld is Martin Luther King. Met “I Have a Dream” heeft hij wereldwijd mensen geïnspireerd. Net als Nelson Mandela, Moeder Theresa en Ghandi en zo zijn er nog velen. Maar hoe doe je dat met een event? Kijk naar DGTL. Zij hebben als doel het eerste circulaire festival te worden in de wereld. Al meerdere malen hebben ze een Award gewonnen van het AGF (A Greener Festival). Ze zijn gestart in Amsterdam, maar hebben nu ook edities in Santiago, São Paulo, Barcelona, Tel Aviv and Madrid.

Of Rotterdam Pride (waar wij dan toevallig in het MT zitten en de Marketing en Communicatie voor doen ;-)). Rotterdam Pride wil een samenleving waarin iedereen zich thuis voelt en droomt van een samenleving waar een ieder zichzelf mag zijn, ongeacht sekse, seksuele geaardheid, genderidentiteit, achtergrond of leeftijd.  Het is een relatief jonge Pride, maar groeit elk jaar. Zowel letterlijk als figuurlijk. Ondanks dat we niet weten in wat voor vorm Rotterdam Pride doorgaat, gaan we heel binnenkort toch het thema bekend maken. We blijven online zichtbaar, en zijn achter de schermen druk bezig om creatieve oplossingen te bedenken om zo, ook in deze tijd, toch een stapje dichter bij onze droom te komen.

2. Bouw aan een duurzame verbinding

Duurzame verbinding

Blijf in verbinding met je (potentiele) bezoekers. Ook al gaat je event dit jaar niet door, zorg dat je met ze in contact blijft. Hou ze vast en maak de band sterker dan ooit. Nu is je kans om te bouwen aan een duurzame verbinding. En ook al is de verleiding groot om te besparen op je marketing en communicatiebudget, willen we je adviseren dit juist niet te doen. Zie het als een lange termijn investering. Je moet zijn waar je doelgroep is en die is nu grotendeels online. Daarnaast is het een kans om je droom aan meer mensen te delen en je bereik te vergroten.

Neem een voorbeeld aan Burning Man, een festival in de Black Rock woestijn in Nevada. Zij noemen zichzelf geen festival, maar een gemeenschap. Ze streven naar een creatiever en verbonden bestaan in de wereld. Ze zeggen het event niet te cancelen, maar virtueel te gaan doen. CEO Marian Goodell: “Burning man is a culture, a movement and we are not defined by one aspect of Burning Man, we are defined by what we bring to Burning Man.” Kijk hier voor de volledige boodschap. Maar ook dichter bij huis zorgen events voor verbinding. Zo biedt Oerol unieke duurzame t-shirts aan waarop staat “Laat zien dat je Oerol mist.”  En geeft Smeerboel tips hoe je er thuis een feestje van kunt maken: “Het leven is een feestje, maar je moet nu wel even zelf de slingers ophangen.”

Dus pak nu je tijd om te bouwen aan een duurzame verbinding en zorg voor betrokken en trouwe bezoekers op de langere termijn.

3. Wees creatief en denk in oplossingen

Wees creatief

De kracht van live events, is het persoonlijke contact. De beleving. Geïnspireerd worden. Het saamhorigheidsgevoel. Het zien en gezien worden. Het SaM& zijn. Nou ja de kracht is ook dat het gewoon super leuk en gezellig is en dat je er energie van krijgt, dat je lekker los kunt gaan en er happy van wordt. En.Dat.Moeten.We.Nu.Allemaal.Missen. Of niet? Ja het persoonlijke contact wordt misschien lastig. Maar een beleving, saamhorigheidsgevoel, het happy worden kan ook online! Zie het als een nieuwe dimensie. Het heeft een andere laag.

Kijk weer naar DGTL. Op 11 april wilden ze met DIGITAL DGTL world’s biggest living room festival streamen. En hoe. Met o.a. verschillende stages, een digitale bar en foodcourt, merchandise, tips voor een homemade cocktail en speciale backgrounds om te installeren op zoom of die je gewoon op kunt hangen in je huis. Voor de beleving. Je kon SaM& met vrienden kijken via Zoom, Houseparty and Facebook watchparty. Een ander voorbeeld is Festival TV Rotterdam. Een SaM&werking tussen Rotterdam Festivals, Open Rotterdam en de Rotterdamse events om thuis het festivalgevoel over te brengen gedurende de zomer. En nee, er zijn niet alleen kansen voor muziek- en dancefestivals. Kijk naar de Nationale Museumweek. Daarin brachten ze de musea gewoon naar de huiskamer.

Je ziet nu ook kleinschalige, intieme events ontstaan, zoals Willie in je woonkamer. Een online Koningsdag kroegentocht waar je per kroeg een biertje en spelpakket toegestuurd kreeg en je via Zoom en Kahoot live kon bingoën, karaoken of Pim-pam-petten in verschillende Delftse kroegen. Of de Finale – Schiedamse Poetry Slam: deze gaat volledig online. Belangrijk blijft wel dat je je onderscheidt in het online-event-bos en dat het past bij je boodschap. Tips daarvoor, zullen we in een andere blog delen.

Overigens zijn er buiten de online kansen ook Corona proof oplossingen te bedenken. Zoals Drive Thru Breda “Het eerste 100% Corona proof gezinsuitje van Breda. Even erop uit met je hele gezin terwijl je allemaal veilig in de auto blijft. Rijdend gerechten oppikken bij diverse foodtrucks met onderweg divers entertainment.

4. Doe het SaM&!

Doe het SaM&

SaM& is niet alleen. SaM& sta je sterk(er). Of zoals Loesje zegt: “Alleen ga je sneller. SaM& kom je verder.” Zoek partners die je helpen je boodschap te delen. DGTL had partners als Kornuit en Absolute, de events in Rotterdam doen het met Rotterdam Festivals en Open Rotterdam. Drive Thru Breda is een SaM&werking van Boerschappen, STRND, Home Made Chefs en Tasty Lemon. En Willie in je woonkamer wordt georganiseerd door zes kroegen in Delft. Er zijn vele voorbeelden te vinden hoe je door de juiste partners te vinden, de beste resultaten bereikt. Ga dus in gesprek met je sponsors, ga op zoek naar potentiële partners die het beste passen bij je boodschap en denk in kansen. Want het is een kwestie van tijd. Daar geloven wij in. Als Corona voorbij is, heeft iedereen juist behoefte aan het persoonlijke contact, aan het SaM& los gaan. Dus wees creatief en pak je kansen. Vul nu de lege bladzijden met je mooiste verhalen en zorg dat jouw boek een bestseller wordt!

Wil je graag in kansen denken maar weet je niet hoe? Neem dan gewoon contact met ons op. We helpen je graag.

Hou vol, blijf gezond, maak plezier en doe het gewoon SaM&!

samendoethetgewoon

Leave a reply